SEO analýza / SEO audit

SEO analýza webových stránek je důležitou součástí procesu optimalizace webu pro vyhledávače. Díky ní zjistíte nedostatky, které mohou vaše webové stránky obsahovat. Po jejich odstranění můžete získat větší návštěvnost a lepší pozice ve vyhledávačích. SEO analýza se většinou neobejde bez analýzy klíčových slov, protože díky ní můžete provést SEO audit detailněji.

Audit byl vytvořený pro (zadejte doménu):
E-mail, na který bude SEO analýza poslána:

Indexace

Priorita: 9 | Druh: on page | Typ: indexace

Obecné informace o faktoru: Aby se webové stránky zobrazovaly v organickém vyhledávání, je nutné, aby stránky byly zaindexovány. Díky operátoru site můžeme v rychlosti zjistit (site:www.vasedomena.cz) počet zaindexovaných stránek pro konkrétní vyhledávač. Počet vrácených výsledků je vlastně počet zaindexovaných stránek. Pro přesnější a lepší změření indexovaných stránek je dobré využít Google nástroj – GSC. Zde můžeme zjistit počet zaindexovaných stránek, máme zde možnost nahrát sitemapu a také zde můžeme zjistit chyby.Počet stránek se může u různých vyhledávačů lišit, nikdy by však neměl být velký rozdíl – pak je to známka, že je něco špatně a daný vyhledávač nám nechce indexovat všechny stránky (které potřebujeme zaindexovat a máme je uvedeny v sitemapě).

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Indexace na Google

Priorita: - | Druh: on page | Typ: indexace

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Indexace na Seznam

Priorita: - | Druh: on page | Typ: indexace

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Indexace stránek pomocí sitemapy

Priorita: 3 | Druh: on page | Typ: indexace

Obecné informace o faktoru: Jestliže máte vytvořenou sitemapu obsahující URL se stránkami, které chcete indexovat, pak si můžete udělat SEO analýzu indexovaných stránek skrze vaši sitemapu. Jedná se však o obecné prověření stavu indexovaných stránek.

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Penalizace webu

Priorita: 10 | Druh: on page | Typ: technické SEO

Obecné informace o faktoru: Největší chybou, se kterým by se mohly webové stránky potýkat, je penalizace od vyhledávačů. Díky tomu Vás vůbec nemusí zobrazovat ve vyhledávání. Penalizaci můžete dostat i drobnou, kdy se můžete propadnout „pouze“ o několik pozic dolů.

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Procházení webu jako robot vyhledávače

Priorita: 9 | Druh: on page | Typ: technické SEO

Obecné informace o faktoru: Hlavním předpokladem pro správnou indexaci webových stránek je správné navržení webových stránek tak, aby nedělaly problémy při procházení crawlovacím robotem vyhledávačů. Pro ověření, zda jsou webovky správně navrženy, je zapotřebí se na ně podívat z pohledu robota – tzn. zakázání cookies i javascriptu včetně přepnutí se na robota vyhledávače.

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Architektura webových stránek

Priorita: 9 | Druh: on page | Typ: technické SEO

Obecné informace o faktoru: Jedná se o hlavní část webu pro to, aby návštěvníci (i roboti) byli schopni se zorientovat a nedělalo jim problémy procházet webové stránky. Navigace vyplývá z analýzy klíčových slov. Pokud se jedná o větší projekt, neměla by zde chybět drobečková navigace – jednoduše tak poznáme, v jakém okruhu na webových stránkách se pohybujeme.

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Strukturovaná data

Priorita: 8 | Druh: on page | Typ: technické SEO

Obecné informace o faktoru: Crawlovacím robotům můžeme usnadnit práci a pomoci mu s nalezením dat, která už zná a některé z nich je schopen je zobrazovat v organické části při vyhledávání. Díky tomu mohou vyhledávače lépe pochopit váš obsah a zorientovat se v něm. Nasazením strukturovaných dat získáte tedy zobrazení detailnějších informací v SERPu. A kromě zobrazení těchto informací je prokázáno, že strukturovaná data zvedají i proklikovost z výsledků hledání.

Tip na WordPress: Už na začátku zhotovování webových stránek si můžete vybrat šablona, která již má strukturovaně označené nejdůležitější body - může se například jednat o drobečkovou navigaci, označení loga a název webových stránek, označeného autora u příspěvku, či datum publikace příspěvku a mnoho dalšího. Zároveň můžete skrze různé pluginy rozšířit možnost nasazení strukturovaných dat.

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Robots.txt

Priorita: 8 | Druh: on page | Typ: technické SEO

Obecné informace o faktoru: Jedná se o soubor (protokol), kde jsou uvedeny informace pro roboty – přesněji řečeno zde najdeme, jaké stránky/sekce mají zakázaný přístup pro roboty. Můžeme zde tedy uvést stránky, které si nepřejeme, aby nám robot procházel. Mnoho lidí si však plete indexaci od crawlování robotem. Stránky, které nechceme indexovat, je dobré přímo označit na konkrétní stránce (meta tag s parametrem noindex). Do robots.txt můžeme vložit cestu, kde je umístěna sitemapa.

Tip na WordPress: Robots.txt můžete upravit pomocí pluginu Yoast SEO. Doporučuji do robots.txt připsat cestu na vaší sitemapu.

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Title

Priorita: 8 | Druh: on page | Typ: technické SEO

Obecné informace o faktoru: Titulek stránky by měl být unikátní a měl by popisovat téma konkrétní stránky. Do titulku lze vložit text o 60 znacích. Titulek stránky se zobrazuje i ve výsledcích organického hledání (titulek výsledku) včetně popisu (viz níže description). Titulek tedy může být i lákavý a případně může obsahovat i dodatečné informace (většinou u eshopů) – př. Název produktu + doprava zdarma, název služby + lokace.

Tip na WordPress: Titulek stránky se ve WordPressu defaultně Generuje z názvu, který je doplněn o název webu a doplňující informace. Pokud chcete odlišit titulek od názvu nebo chcete titulek kompletně upravit, pak můžete využít plugin Yoast SEO.

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Crawl budget

Priorita: 8 | Druh: on page | Typ: technické SEO

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Technické možnosti URL

Priorita: 8 | Druh: on page | Typ: technické SEO

Obecné informace o faktoru: Začali jste například používat parametrické URL a víte vůbec, jak fungují? Nepoužíváte v URL adresách zbytečně ""?"" nebo ""#""? Díky nesprávnému použití technických možností pro tvorbu URL nemusíte například korektně indexovat stránky.

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

SSL certifikáty

Priorita: 8 | Druh: on page | Typ: technické SEO

Obecné informace o faktoru: Nevyžaduje váš web, aby obsahoval zabezpečení? Jestliže ano, máte webové stránky nasazeny na zabezpečeném protokolu https korektně? Pokud máte například e-shop, kde probíhají objednávky, či jiné druhy webů, kde se používají citlivá data, pak je dobré mít webové stránky zabezpečeny.

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Prolinkování webových stránek

Priorita: 7 | Druh: on page | Typ: technické SEO

Obecné informace o faktoru: Veškeré stránky by měly být prolinkovány alespoň jedním odkazem. Pokud se nějakým způsobem změní URL adresa, může se stát, že některý link se stane nefunkční a je důležité ho analyzovat a opravit (přesměrovat). Nefunkční odkazy lze zjistit přes GSC, ale i přes nástroje jako Screaming Frog nebo Xenu. Odkazy však nemusí vést pouze z Vašich webových stránek, ale také je dobré analyzovat i zpětné odkazy (o tom až v off page optimalizaci).

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Sitemap

Priorita: 7 | Druh: on page | Typ: technické SEO

Obecné informace o faktoru: Hlavní předpoklad pro správné indexování webu je mít umístěnou sitemapu na webových stránkách. Jedná se o souhrn všech URL adres, které chceme, aby vyhledávače indexovaly a procházely. Sitemapu můžeme doplnit i o prioritu, frekvenci změn a důležitost jednotlivých stránek. Pokud se počet URL adres liší od zaindexovaných stránek ve větší míře, je dobré zanalyzovat, proč k tomu dochází.Obvykle se sitemapa generuje podle určité hierarchie nebo podle typu stránek. Můžete tak například vytvořit oddělenou sitemapu pro produkty a sitemapu pro příspěvky.

Tip na WordPress: Pro vytvoření sitemapy na WordPressu můžete použít plugin Yoast SEO. Plugin vám vygeneruje sitemapu, se kterou můžete dále pracovat (např. při analyzování indexovaných stránek)

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Mobile friendly website / Responzivní design

Priorita: 7 | Druh: on page | Typ: technické SEO

Obecné informace o faktoru: Pokud chcete cílit i na mobilní zařízení (mobily, tablety), webové stránky musí být pro tento typ zobrazovacích zařízení kompatibilní. Jednoduché ověření můžete udělat přes Google nástroj – test použitelnosti v mobilních zařízení. Google Vám dá informace o tom, zda jsou webovky kompatibilní a případně i návrhy na zlepšení. Responzivní design nezahrnuje pouze mobilní zařízení, ale jakýkoliv jiný typ zobrazovacích zařízení (př. televize).

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

URL adresy (SEO friendly URL)

Priorita: 7 | Druh: on page | Typ: technické SEO

Obecné informace o faktoru: URL adresy by měly být jasné, stručné a měly by popisovat i téma stránky. Není žádoucí používat v URL adresách různé vygenerované označení, které o ničem nevypovídá (př. .cz/?id=521, .cz/jksdfh).Do URL adresy doporučuji používat fráze, které jsou vyhledávány a vyplynou nám z analýzy klíčových slov. Největší problémy mohou mít e-shopy díky filtraci. Při filtrování se URL adresy například generují podle určitých pravidel a může tak vzniknout např. .cz/tricko/adidas/?barva=52341 (což není zrovna ideální formát). Je tedy dobré, aby v URL adrese objevily pouze hodnotné informace, které jsou lidé schopni vyčíst a nikoliv používat nesmyslné pojmenování. URL adresa by měla mít obsaženo klíčové slovo, na které stránka cílí.

Tip na WordPress: Abyste používali SEO friendly URL, musíte si je ve WordPressu nastavit. Stačí přejít do administrace WordPressu a v levém menu vybrat ""Nastavení"" -> ""Trvalé odkazy"". Zde si můžete upravit, jaké URL se budou používat. Doporučuji zvolit ""Název příspěvku"". Pro lepší orientaci však ještě doporučuji ke článkům generovat i složku - např. vasedomena.cz/blog/nazev-prispevku/. Díky složkám pak v analytických nástrojích snadněji zjistíte, kde se návštěvníci pohybují.

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Stránkování

Priorita: 7 | Druh: on page | Typ: technické SEO

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Přesměrování

Priorita: 7 | Druh: on page | Typ: technické SEO

Obecné informace o faktoru: Nepřicházíte o stránky? Pokud ano, přesměrováváte starou URL adresu a hrajete si s přenášením síly stránek? Pokud stránku rušíte - není lepší využít jinou stránku než 404?

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Kanonizace / Kanonické odkazy

Priorita: 7 | Druh: on page | Typ: technické SEO

Obecné informace o faktoru: Používají webové stránky správně kanonické odkazy? Nepletete si je s přesměrováním a umíte je správně používat? Jak máte vyřešenou duplicitu stránek, pokud se vám na webu objevuje?

Tip na WordPress: Pokud chcete používat kononizaci, pak můžete použít plugin Yoast SEO, kde pak u konkrétní stránky stačí vyplnit odkaz na kanonickou verzi stránky.

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Drobečková navigace (breadcrumbs)

Priorita: 7 | Druh: on page | Typ: technické SEO

Obecné informace o faktoru: Usnadňujete svým uživatelům a crawlovacím botům strukturu webových stránek a zobrazujete jim drobečkovou navigaci, ze které se snadno pozná, kde se na webových stránkách nacházejí? Navíc můžete drobečkovou navigaci označit pomocí strukturovaných dat a vyhledávače ji tak mohou zobrazovat ve výsledcích vyhledávání.

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Použitelnost v mobilních zařízeních

Priorita: 7 | Druh: on page | Typ: technické SEO

Obecné informace o faktoru: Nedělá procházení webových stránek problémy uživatelům? Orientují se snadno v mobilní verzi webu a dokáží snadno a rychle najít informace, které hledají? Nemáte zakázané nějaké zdroje potřebné k vykreslení webových stránek?

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Meta tagy

Priorita: 6 | Druh: on page | Typ: technické SEO

Obecné informace o faktoru: Meta tagy slouží vyhledávačům, aby jednoduše poznaly, o čem stránka je a zároveň mohly tyto informace případně přidávat do výsledků vyhledávání v SERPu.

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Optimalizace obrázků

Priorita: 6 | Druh: on page | Typ: technické SEO

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Chybové stránky 404

Priorita: 5 | Druh: on page | Typ: technické SEO

Obecné informace o faktoru: Pokud vyřadíme stránku (produkt) nebo změníme URL adresu, je nutné se podívat, zda je o tom návštěvník informován a případně mu k informacím, proč je daná stránka nedostupná, doplnit odkazy na relevantní stránky. 404ky jsou spojené i s linkbuildingem, pokud máme zpětný odkaz na již neexistující stránku, je dobré ji přesměrovat na relevantní stránku – díky tomu můžeme i snížit bounce rate.

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Meta tag - Description

Priorita: 5 | Druh: on page | Typ: technické SEO

Obecné informace o faktoru: Stručný popisek stránky, který by měl být dlouhý maximálně 160 znaků. Stejně jako titulek se zobrazuje v organické části výsledků. Popisek by měl být také pro každou stránku unikátní a nemělo by docházet k duplicitám.

Tip na WordPress: Popisek stránky, pokud není vyplněný, si vyhledávač zvolí sám. Nicméně ne vždy si vezme správnou část. Abyste si meta popisek stránky vytvořili sami, budete potřebovat plugin Yoast SEO, díky kterému si můžete ke každé stránce doplnit popisek, který se bude zobrazovat ve výsledcích vyhledávání.

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Struktura sitemapy

Priorita: 5 | Druh: on page | Typ: technické SEO

Obecné informace o faktoru: Pokud se jedná o velký projekt, který obsahuje (sta) tisíce stránek, pak je dobré mít stránky oddělené v sitemapě podle různých kritérií. Např. si můžete vytvořit sitemapu pro produktové stránky, pro kategorie, pro články či stránky, apod. Nezapomínejte, že sitemapa může obsahovat maximálně 50 000 URL adres.

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Aktualizace webových stránek

Priorita: 3 | Druh: on page | Typ: technické SEO

Obecné informace o faktoru: Jak často aktualizujete webové stránky? Držíte krok s dobou a používáte nejnovější standardy? Například se může jednat o nasazení lepší verze PHP, udržovanost kódu pro rychlý a bezproblémový chod webovek, využití HTML5,...

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Priorita stránek v sitemapě

Priorita: 3 | Druh: on page | Typ: technické SEO

Obecné informace o faktoru: Nejspíše vyhledávače neberou v potaz, nicméně můžete si i pro sebe určit, jak jsou pro vás konkrétní stránky důležité.

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Meta tag - Keywords

Priorita: 2 | Druh: on page | Typ: technické SEO

Obecné informace o faktoru: Meta tag, pro zadávání klíčových slov, je již zastaralý způsob a nyní s ním vyhledávače ani nepracují. Může Vám sloužit jako osnova konkrétní stránky, ačkoli nedoporučuji kvůli tomu, že se na keywords může podívat konkurence a jednoduše tak může zjistit, na jaká klíčová slova máte stránku optimalizovanou.

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Rychlost načítání

Priorita: 8 | Druh: on page | Typ: rychlost načítání

Obecné informace o faktoru: Webové stránky by se měly co nejrychleji načítat, nikdo si nepřeje čekat. A s příchodem chytrých mobilních telefonů to platí dvojnásob. Na webových stránkách by neměly být například velké obrázky (či jiná média), ale také in-line CSS a in-line JS (viz zdrojový kód). Rychlost načítání se dá jednoduše zjistit přímo přes nástroj od Google – PageSpeed Insights, kde si dokonce můžeme stáhnout i optimalizované soubory (obrázky, CSS, JS).Navíc bylo dokázáno, že každá sekunda zpomalení načítání webových stránek dokáže rozhodnout o nákupu a provedení konverze.

Tip na WordPress: Pro zrychlení načítání webových stránek existuje na WordPressu celá řada pluginů, které vám mohou pomoci. Určitě mohu doporučit cachovací pluginy (WP Super Cache), optimalizátor databází (Automizer), plugin na odstranění ""?"" z URL adres, ...

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Rychlost načítání desktopové verze webu

Priorita: 8 | Druh: on page | Typ: rychlost načítání

Obecné informace o faktoru: Zkontrolujte, jak se vaše webové stránky načítají v desktopové verzi webu. Je důležité myslet na rychlost načítání a nedělat tak problémy návštěvníkům - rychleji tak dohledají potřebné informace a obecně mohou rychleji procházet váš obsah.

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Rychlost načítání mobilní verze webu

Priorita: 8 | Druh: on page | Typ: rychlost načítání

Obecné informace o faktoru: Chytré mobilní telefony a tablety jsou v dnešní době nedílnou součástí našich životů. Většina z nás je používá k dohledání různých informací, proto je důležité myslet i na návštěvníky z mobilních zařízeních. Je důležité analyzovat vaše návštěvníky, může se dokonce stát, že návštěvnost z mobilních zařízení je vyšší než návštěvnost z desktopu. Myslíte i na načítání zdrojů, které nejsou potřeby z mobilních zařízeních?

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Optimalizace obrázků - velikost

Priorita: 7 | Druh: on page | Typ: rychlost načítání

Obecné informace o faktoru: Máte obrázky komprimovány? Jsou velikostně přizpůsobeny, aby jej mohl kdokoliv rychle stáhnout při načítání?

Tip na WordPress: U WordPressu můžete použít například plugin WP Smush It, který se stará o komprimaci obrázků při nahrávání do galerie WP. Snadno si tak můžete komprimovat obrázky až při vkládání na web, plugin však umí i dooptimalizovat obrázky, které se v galerii již vyskytovaly.

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Originální obsah

Priorita: 9 | Druh: on page | Typ: obsah

Obecné informace o faktoru: Bez originálního obsahu by se webové stránky určitě neobešly. Nemějte texty zkopírované a zapomeňte používat zkratku CTRL+C(izí) / CTRL+V(lastní) :) Aby byla SEO analýza kvalitně odvedena a tento faktor byl důkladně analyzován, předpokladem je analýza klíčových slov s ohledem na obsahovou strategii webových stránek.

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Obsahová strategie - Použití klíčových slov

Priorita: 8 | Druh: on page | Typ: obsah

Obecné informace o faktoru: Pro používání (správných) klíčových slov je důležité vytvořit analýzu klíčových slov – ta by neměla chybět snad u každých webových stránek. Z analýzy pak můžeme posoudit, zda klíčová slova správně používáme na stránkách (počínaje hlavní stránkou, přes navigaci, menu, filtry, url adresy až po obsahové stránky). Z analýzy klíčových slov nám mohou vyplynout i další informace, které se dají zužitkovat i při off page optimalizaci.

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Délka titulků a popisků stránek

Priorita: 8 | Druh: on page | Typ: obsah

Obecné informace o faktoru: Jsou titulky a popisky optimalizované a zobrazují se celé ve výsledcích vyhledávání? Pokud máte titulky nebo popisky dlouhé, je z nich zřejmé o čem stránka je? Nebyla uříznuta důležitá část? Odrážíte do popisku a titulku stránky poznatky z analýzy klíčových slov? A naopak, pokud je titulek nebo popisek krátký, je z něj také zřejmé, co je obsahem stránky? Můžete využít celou možnou délku, tudíž pokud máte tyto faktory krátké, můžete do nich umístit brand, konkurenční výhodu či CTA (výzvu k akci).

Tip na WordPress: Délku titulků a popisků stránek, pokud jej píšete, si můžete zkontrolovat skrze plugin Yoast SEO - po vyplnění (úpravě) titulku a popisku vám plugin zobrazuje, zda jsou tyto elementy optimalizovány - zda jsou titulky a popisky dostatečně dlouhé, ale ne natolik, aby se celé zobrazily ve výsledcích vyhledávání.

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Nefunkční odkazy na stránkách

Priorita: 7 | Druh: on page | Typ: obsah

Obecné informace o faktoru: Nejen roboti, ale určitě i vy si budete stěžovat, pokud na webových stránkách kliknete na odkaz a dostanete se na neexistující URL - chybová stránka 404. Proto je důležité, aby každý odkaz na webových stránkách byl funkční a vedl na existující stránku. Navíc pomocí odkazů jste schopni přenášet sílu a dostávat tak do popředí businessově prioritní stránky. Pokud však vede odkaz na neexistující stránku, opravte jej, aby síla směřovala na existující stránku a nikoliv na chybovou stránku.

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Struktura stránek

Priorita: 7 | Druh: on page | Typ: obsah

Obecné informace o faktoru: Se zdrojovým kódem souvisí i správná struktura webovek – správné použití nadpisů a rozčlenění textů. Ačkoli se nejedná o důležitý SEO faktor, může nám pomoci v orientaci. Na každé stránce by měl být vždy pouze jeden nadpis první úrovně (h1) a případně se pak mohou používat nadpisy i dalších úrovní (hierarchicky). Pokud je text na stránce dlouhý, rozčlení se do odstavců a případně nějaké body se dají rozčlenit do seznamů. Návštěvník pak má vizuální přehled nad danou stránkou a nedělá mu problém procházení a orientace po stránce. Do stránky je dobré umístit i relevantní obrázky, videa, infografiku a případně jiné média.

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Délka obsahu na stránkách

Priorita: 7 | Druh: on page | Typ: obsah

Obecné informace o faktoru: Obsah je král a v rámci SEO můžeme zkontrolovat, zda obsah na stránkách je vhodnou odpovědí pro návštěvníky - resp. zda je na stránce kvalitní odpověď pro hledajícího člověka. Popisuje stránka problematiku obecně nebo rovnou komplexně? Google má rád texty, proto když začnete psát, udělejte si obsahovou strategii webu a proberte ji se SEO konzultantem. Existují studie, kdy bylo dokázáno, že stránky s delšími texty se zobrazují na vyšších pozicích.

Tip na WordPress: Pomocí WordPress pluginu Yoast SEO budete mít v adminu pod obsahem (stránky, příspěvku, CPT, kategorie,...) blok, kde se dozvíte, kolik slov jste napsali. Plugin se snaží, aby vaše texty obsahovaly minimálně 500 slov. Samotný WordPress vám také zobrazuje počet slov v obsahu - zobrazuje se hned pod oknem obsahu (tam, kde píšete obsah stránky, článku). Nicméně už vám neukazuje, zda je text dlouhý, zda potřebuje rozšířit, apod.

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Délka URL adresy

Priorita: 7 | Druh: on page | Typ: obsah

Obecné informace o faktoru: Jsou URL adresy krátké a lehce zapamatovatelné? Neobsahují tzv. stop slova (a, i, nebo, když, jestliže, pokud,...)? Je zde obsaženo klíčové slovo, na kterou je stránka zacílena?

Tip na WordPress: Pokud zadáte název stránky nebo příspěvku, vygeneruje se automaticky URL adresa. Tu jste však schopni přepsat. Zobrazuje se mezi nadpisem a obsahem.

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Alternativní popisek obrázků

Priorita: 6 | Druh: on page | Typ: obsah

Obecné informace o faktoru: Pro optimalizaci obrázků je nutné popisovat obrázky názvy, ale také alternativním popiskem. Ten je důležitý, pokud se daný obrázek návštěvníkům nezobrazí. U každého obrázku by tedy neměl chybět atribut alt. V ALTu (alternativním popisku obrázku) by se pak mělo objevit klíčové slovo, na které stránka cílí.

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Multimediální obsah

Priorita: 6 | Druh: on page | Typ: obsah

Obecné informace o faktoru: Multimediální obsah je stále populárnějším, proto je důležité držet krok s dobou. Máte vaše texty doplněny o obrázky, videa či podcasty? Můžete tak daleko více zaujmout návštěvníka než když uvidí prostý text. Obrázky a videa vám také dokáží vizuálně zvýraznit stránku a udělat ji tak přívětivější.

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Aktuálnost obsahu

Priorita: 5 | Druh: on page | Typ: obsah

Obecné informace o faktoru: Abyste dokázali odpovědět stránkou na konkrétní dotazy, je lepší, když budete váš obsah udržovat aktuální. Informace se mohou měnit, tudíž je i důležité, abyste měli na webových stránkách obsaženy ty nejnovější informace, které návšěvníkům daleko více pomohou než zastaralý obsah.

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Duplicita

Priorita: 8 | Druh: on page | Typ: duplicita

Obecné informace o faktoru: Duplicitní obsah by se na webových stránkách neměl vyskytovat. Neznamená to však pouze to, že napíšete dvakrát stejný (naprosto totožný) článek (ačkoli to je jedna z největších chyb). Pod duplicitním obsahem si můžete představit i například produkty, které se objevují ve dvou kategoriích zároveň a liší se pouze URL adresou. Duplicita však může nastat i v titulcích a v popiscích stránky. Vyhledávače rozhodně nemají rádi duplicitu, proto se jí vyvarujte - pokud to s duplicitou budete přehánět, můžete být penalizováni a zhorší se vám pozice.

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Duplicita mezi URL adresami

Priorita: 8 | Druh: on page | Typ: duplicita

Obecné informace o faktoru: Nemáte jednu stránku přístupnou z několika URL adres? Může se vám stát, že například článek je dostupný z několika URL - např. vasedomena.cz/url-stranky/ a www.vasedomena.cz/url-stranky/. Stejně tak se vám může stát, že se stránka zobrazuje s ""/"" i bez na konci URL - také jde o duplicitu mezi URL adresami. Stručně řečeno jde o stránku, která je úplně totožná na několika URL adresách.

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Duplicitní obsah na stránkách

Priorita: 8 | Druh: on page | Typ: duplicita

Obecné informace o faktoru: Dejte si pozor, zda na různých místech webu nepoužíváte dlouhé odstavce textu, které mohou evokovat ve vyhledávačích možnou duplicitu. Od duplicitních URL také analyzuji stav textů na stránkách, nemusí se tedy ihned nutně jednat o duplikovanou celou stránku. Pro příklad si představte, že máte dlouhý text k vaší kategorii v e-shopu. Stejný text však použijete v nezměněné formě třeba v článku v blogu či na dalších místech. Nebo se například může jednat o výpisy produktů - máte e-shop a z nějakého důvodu máte vytvořenou stránku ""Opasky"" a také ""Pásky"" -> přitom produkty jsou zcela totožné, mění se pouze nadpis a URL adresa.

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Interní duplicita obsahu

Priorita: 8 | Druh: on page | Typ: duplicita

Obecné informace o faktoru: Pod interní duplicitu patří opakující se texty v rámci jedné domény. Je nutné si dát pozor, abychom nepoužívali totožné texty na více stránkách. Nemusí se však nutně jednat o texty, mohou to být různé elementy na webových stránkách. Za duplicitu však nepovažujte to, co se například zobrazuje v postranním panelu či v patičce webu na každé stránce. Vyhledávače jsou chytré a rozpoznají, že se zde o duplicitu nejedná.

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Externí duplicita obsahu

Priorita: 8 | Druh: on page | Typ: duplicita

Obecné informace o faktoru: Převzaté a okopírované texty patří jednoznačně k technikám, kdy Vás mohou vyhledávače penalizovat. Pokud kopírujete texty, v SEO Vám to hold nepomůže. Vyhledávače indexují obsahy včetně časového záznamu – tudíž vyhledávač přesně ví, kdo na web umístil text dříve a kdo ho okopíroval. Proto pak nedělá problém potrestat správné webovky. Externí duplicitu lze například ošetřit tzv. kanonickými odkazy (rel=canonical).

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Duplicitní titulky stránek

Priorita: 7 | Druh: on page | Typ: duplicita

Obecné informace o faktoru: Každá stránka by měla mít unikátní titulek. Titulek stránky by měl popisovat, o čem stránka je a pokud máte v titulku dostatek místa, můžete zde umístit brand či CTA (výzvu k akci). Titulek stránky se zobrazuje ve výsledcích vyhledávání (pokud vyhledávač uzná titulek jako účelový). Na titulky se zaměřte podrobněji a snažte se nemít mezi nimi duplicitu. Titulky jsou bezpochyby jedním z nejdůležitějších on page faktorů na stránce. Dále se nesnažte opakovat v titulku klíčové slovo, na které stránka cílí (keyword stuffing).

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Duplicitní popisky stránek

Priorita: 6 | Druh: on page | Typ: duplicita

Obecné informace o faktoru: Popisek stránky umožní navštěvníkům zjistit detailněji, o čem konkrétní stránka je. Popisek stránky se zobrazuje stejně jako titulek stránky ve výsledcích vyhledávání. Stejně jako duplicitní titulky vás mohou poškozovat i duplicitní popisky stránek, proto se snažte vyvarovat duplicitám a u každé stránky se snažte vytvořit unikátní popisek. Pokud si popisky generujte, zkuště využívat různé proměnné, díky nímž bude text na každé stránce rozdílný.

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Doména

Priorita: 5 | Druh: on page | Typ: ostatní

Obecné informace o faktoru: U projektů s delší dobou působnosti se již nedá s názvem domény pracovat. Pro relativně nové projekty a projekty, které se teprve tvoří, je možné název domény promyslet. Doména by měla být krátká, lehce zapamatovatelná a měla by vypovídat o tématu webovek (pokud je to možné). Nemá cenu pojmenovávat webové stránky nerelevantními názvy (př. blog o kočkách s doménou naší-hafani.cz).Pokud se jedná o větší projekt, je dobré se zamyslet nad překlepovými názvy – domény s překlepovými názvy můžete přesměrovat na vaši hlavní doménu. Překlepové fráze z organického hledání se dají například dohledat v Google Analytics.

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Hosting

Priorita: 5 | Druh: on page | Typ: ostatní

Obecné informace o faktoru: Pro bezproblémové procházení webových stránek je důležité, aby byly umístěny na vhodném hostingu. Špatný hosting může znamenat pomalé načítání webových stránek a v nejhorším případě nedostupnost. Samotná rychlost načítání webových stránek je jedním z faktorů on page optimalizace a při pomalejším načítání to může mít negativní dopad na indexaci stránek a poté i samotné zobrazení v SERPu. Stav hostingu můžete zjistit o webhostingové společnosti, která by měla nabízet i reporty a logy. Můžete také využít externích služeb jako monitoring-serveru.cz.

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Interní vyhledávač

Priorita: 3 | Druh: on page | Typ: ostatní

Obecné informace o faktoru: Pokud návštěvníci nepřejdou na konkrétní stránku s informacemi, které potřebují, musí konkrétní stránky dohledat. K tomu jim určitě pomůže interní vyhledávač. Jestliže funguje správně, lidé vždy najdou to, co potřebují (pokud takový obsah už je na webových stránkách). Interní vyhledávač nám tedy může pomoci se snížením míry opuštění (bounce rate) a dokonce může sloužit jako sběr dat pro SEO (informace o tom, jak lidé vyhledávají včetně relevance).

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):

Zdravý a čistý zdrojový kód

Priorita: 3 | Druh: on page | Typ: ostatní

Obecné informace o faktoru: Neobsahují vaše webové stránky chyby, které mohou zapříčinit zpomalování načítání webových stránek? Zdrojový kód by měl být přehledný a nejlépe s využitím nejnovějších standardů (HTML5, CSS3, …). Kód by neměl obsahovat vložené in-line styly a javascript kvůli rychlosti načítání. Pokud má kód mnoho „in-line kódů“, znamená to, že prohlížeč musí stahovat tyto styly na několika místech. Proč mu tedy neusnadnit práci a vytvořit hlavní soubory pro CSS a JS. V praxi to znamená seskupit všechny CSS styly do jednoho souboru (stejně tak i JS).

Napište doporučení:

Předpokládané KPI:

Hodnocení 1-5 (1 = super; 5 = nutné opravit):