Můj příběh

Někteří z vás mě znají, někteří však ne. Proto bych se vám nejprve rád představil. Jmenuji se Pavel Zaněk a pocházím z Chrudimi. Mé zájmy zasahují především do oblasti informačních technologií, podnikání, online marketingu a tvorby webových stránek.

Pamatuji si, že již na základní škole mě počítače velmi oslovily. Ne však jako hráče počítačových her, ale chtěl jsem poznat, jak fungují samostatné programy. Jak je vůbec někdo schopný vytvořit například i obyčejnou kalkulačku. A tehdy to začalo – programování mě vtáhlo do sebe. Začínal jsem v Pascalu, od kterého jsem za chvíli opustil, přešel jsem na Visual Studio a nakonec jsem se dostal k programovacímu jazyku C++, u kterého jsem vydržel poměrně dlouho.

Počátky nebyly vůbec jednoduché, musel jsem číst mnoho dokumentací a návodů. Musel jsem pochopit celé programování – od jednoduchých kroků až po větší projekty. V C++ jsem strávil přibližně 4 roky a stále jsem se nepovažoval za programátora. Ačkoli jsem v té době naprogramoval pár menších jednoduchých her a aplikací, něco mi scházelo. Později jsem přišel na to, že pokud programuji aplikace, mám to spíše jen pro vlastní užitek a nikdo neocení moji práci. Díky tomu, že jsem pochopil programovací jazyk, nedělalo mi problém se zaměřit i na jiné – stačilo se pouze přesměrovat na jinou syntaxi.

Po pár letech programování softwarových aplikací jsem se rozhodl pro webové aplikace – HTML, PHP, CSS (později pak JS). Možná bych ještě doplnil, že za celou dobu programování jsem se nedostal až k objektově orientovanému jazyku, to až na vysoké škole a koncem střední školy. Začal jsem tedy vytvářet webové stránky a aplikace. Nejdříve jsem programoval webové stránky bez redakčního systému, začínal jsem na jednoduchých statických webových stránkách, později jsem je doplňoval o různé funkce typu přihlašování a odhlašování uživatelů, vlastní funkci na komentování, funkce na rezervování určitého data, atd.

Když jsem již měl relativně dost zkušeností s programováním, rozhodl jsem se vyzkoušet redakční systémy. A nezůstal jsem pouze u jednoho, bylo jich hned několik – WordPress, PrestaShop, Joomla, Drupal, Magento, OpenCart, apod. Potencionál jsem spatřil ve WordPressu, ačkoli jsem hned na začátku věděl, že to není systém pro opravdu velké projekty, kde se lépe hodí vlastní řešení. To mi ale nebránilo, abych ve WordPressu vytvořil hned několik aplikací a webových stránek – firemní weby, fotoblogy, rezervační systémy, objednávkové systémy, sociální sítě, magazíny a mnoho jiného. V neposlední řadě jsem na WP postavil hned několik e-shopů. A proč zrovna e-shopy na WP, když existují redakční systémy zaměřené přímo jako e-shopová řešení (PrestaShop, OpenCart,…)? WordPress mě totiž bavil a věděl jsem, že se dá celkem hezky přestavět tak, jak uživatel potřebuje.

Po několika projektech, které jsem si vytvořil pro sebe a své známé, jsem začal pracovat jako webdeveloper. Práce to byla pěkná a bavila mě, proto jsem ji ani nedělal v rámci výdělku, ale spíše pro zábavu a nadšení. Klienti byli spokojení, tudíž i já. A dokonce některé webové stránky, které jsem zhotovil, běží do dnes a některé e-shopy stále generují zisky. Dělá mi radost, že moje práce byla oceněna a nevidím ji pouze já, ale kdokoliv, kdo prochází internet a narazí zrovna na moje projekty. Po nějakém čase jsem ale zjišťoval, že pokud mají být webové stránky komplexně hotové, vyžadují ještě určitou dávku propagace. A to pro mě znamenalo nový začátek s tvorbou webových stránek. Pokud jsem chtěl znát všechny okruhy, které jsou při tvorbě webových stránek potřebné, musel jsem proniknout do oblasti marketingu na internetu.

Začal jsem se tedy učit, jak se webové stránky propagují, jak na ně přivést návštěvníky, jak z návštěvníků udělat zákazníky, co je to e-mailing, afilliate programy, a mnoho dalšího. Ačkoli se to nezdá, dobrý programátor musí přemýšlet nad všemi možnostmi, co se později s webovými stránkami může stát – proto by měly být připraveny i na optimalizace pro vyhledávače. Online marketing je velmi obsáhlý, spadá do něj několik desítek odvětví. Není to pouze o tom zaplatit reklamu a myslet si, že jsou tím webové stránky optimalizovány.

V průběhu mého vlastního studia online marketingu jsem narazil na několik zvláštností, které jsem hned musel probírat s různými konzultanty a specialisty přes marketing. I od nich jsem se mnohé naučil a dosáhl jsem na úroveň současného online marketingu. A abych se ve svém odvětví udržoval „v kondici“, stále se učím novým věcem a sleduji novinky a trendy.

Když jsem již posbíral dostatek zkušeností s tvorbou webových stránek, online marketingem a občasným vedením menších kolektivů, rozhodl jsem se začít pracovat jako vývojář webových stránek a aplikací včetně specializace na online marketing.

Zpočátku jsem měl e-shopy, které bylo zapotřebí optimalizovat. Optimalizování mě bavilo, s klienty jsem konzultoval výsledky a podával reporty. Z reportů bylo po anetickém prozkoumání jasné, že vše funguje tak, jak má. Těšilo mě, že placené kampaně fungují, po čase se zlepšilo i organické hledání, odkazové profily se také měnily v průběhu času k lepšímu.

Vždy jsem měl chuť učit se novým poznatkům a jen tak s něčím jsem se nespokojil, vždy jsme měl snahu růst a posouvat se výš a výš. Po čase jsem zjistil, že sice dokážu zvednout návštěvnost webových stránek, ale mohlo by to být i lepší. Ale to bych nemohl vykonávat všechny funkce, které zastávám – grafik (ačkoliv jsem vedl tým grafiků), copywriter, webdeveloper, analytik, specialista na online marketing. Však za samotný marketing jsem musel proniknout do SEO, e-mailingu, správy soc. sítí, partnerských programů, linkbuildingu atd. Zastávat všechny tyto funkce alespoň na nějaké úrovni bylo pro mě velmi vyčerpávající a zabíralo to mnoho času.

Bylo přede mnou velké rozhodnutí, začnu se specializovat na tvorbu webových stránek nebo začnu pronikat hlouběji do online marketingu? Odpovědět jsem si hned nedokázal, musel jsem si nejdříve rozplánovat budoucnost a popřemýšlet nad všemi aspekty, které do toho spadají. A co jsem nakonec vybral? Více méně všechno – kdo chce marketingově optimalizovat, musí znát alespoň něco málo z programování. Především jsem se ale zaměřil na Online Marketing – konkrétně jsem si vybral pozici SEO specialisty/konzultanta s malým přesahem k programování. Možná si myslíte, že jsem programování mohl vypustit, ale pokud bych se ho nenaučil, nikdy bych nemohl být 100% marketingovým specialistou. Jako marketér jsem se nejčastěji setkával s úkoly, které jsem zadával programátorům. Nedělá mi problém analyzovat chybu ve zdrojovém kódu a následně se o ní pobavit s programátory. Pokud bych však neznal nic z programování, programátor mě nevyslyší a nedokázal by mě pochopit, a ani bych nebyl schopen poznat chyby, které potřebuji programátorům reportovat.

SEO je mi blízké, pokud bych ho měl shrnout, jde o optimalizaci webových stránek pro vyhledávače tak, aby je uživatelé, kteří vkládají dotazy např. do Googlu či Seznamu, našli pokud možno hned na první stránce v rámci neplaceného vyhledávání. Ale to není vše, SEO specialista by měl mít i přesah do UX (uživatelské zkušenosti). To znamená, že kromě optimalizace musí SEO specialista znát postupy, jak lidé vyhledávají, co na webových stránkách nesmí chybět a celkově shrnuto, jak se s webovými stránkami pracuje.

Důvod, proč jsem se nyní rozhodl založit své vlastní stránky je poměrně jednoduchý. Nasbíral jsem mnoho poznatků a zkušeností, které si zapisuji. Nyní jsem se rozhodl dát je do ucelené podoby na jedno místo. Naleznete zde například nástroje na SEO, které jsem používal, stojí za zmínku a hlavně ty, které používám v současnosti. Ale nechci opomenout ani tvorbu webových stránek ve WordPressu, tudíž zde najdete informace i z těchto okruhů.