Checklist – SEO audit – krok za krokem

Jestliže si chcete zauditovat webové stránky z hlediska SEO, pak můžete využít můj obecný checklist, který se stále snažím aktualizovat a doplňovat o nové faktory. Najdete zde body, které se týkají on page faktorů, ale i těch off page.

On page audit

Meta tagy

Titulek (title)

  • Jsou titulky stránek () unikátní pro každou stránku?
  • Obsahuje brand/značku/název webovek? Můžete tak zvýšit CTR (click through rate)
  • Pokud je titulek krátký, je optimalizován? Např. přidáním bonusu (především u business landing pages):
    • Doprava zdarma, Skladem,…
    • Lokace: Praha, Brno,… – rozvoz po celé ČR
    • Brandový claim
  • Titulek by měl být dlouhý 60-65 znaků, přesněji je to pak 600px (můžete zkontrolovat přes MOZ nebo pro rychlou kontrolu můžete využít můj nástroj na revizi titulků a popisků stránek)

Popisek stránky (meta description)

  • Nejedná se o ranking faktor, může však zvýšit proklikovost
  • Zkontrolujeme, zda u business stránek máme popisek optimalizovaný
  • Zkontrolujeme, zda se na všech stránkách popisek nachází
    • Pokud ne, potřebujeme je? nestačí pouze to, co vyhledávač sám uzná za vhodné?
    • Dokážeme vymyslet pravidlo, podle kterého by se daly popisky generovat automaticky/poloautomaticky?

Obrázky

  • je obrázek optimalizován? (velikostně – velikost souboru)
  • je obrázek optimalizován? (rozměry obrázku – rozměr obrázku se nezvětšuje/nezmenšuje pomocí CSS, ale načítá se v “original/natural size” -> resp. nejsou zde požadavky ne jiné vykreslení pomocí prohlížeče? -> zátěž na prohlížeč, vyšší doba načtení stránky
  • má obrázek vyplněný ALT?
  • TIP: Má obrázek vyplněný titulek? (title)

URL adresy

  • jsou URL krátké a srozumitelné (skoro i zapamatovatelné)?
  • nepoužíváme mnoho parametrů v URL?
  • pokud chceme stránku s danou URL indexovat, nesmí být dynamická (URL se mění v čase + redirecty 301 ze staré na nové URL)

Indexace a přístup

Penalizace, ban a bezpečnostní problémy

Pokud by byl uvalen na váš web ban, penalizace nebo máte nějaké bezpečností problémy s webem, pak máte několik možností, jak jej objevit. Pokud se zamyslíme, díky penalizaci či bezpečnostním problémům můžeme přicházet o návštěvníky a také pozice ve vyhledávačích. Případně nám pak ban zcela odřízne webové stránky z výsledků vyhledávání. Pokud se tedy chcete podívat, zda jste nebyly penalizováni, zkontrolujte, zda se vám organické návštěvnost z vyhledávačů nepropadla např. pomocí Google Analytics (samozřejmě mějte na paměti trendovost některých segmentů) Dále pak můžete zkontrolovat pozice, jestliže je přeměřujete a sledujete jejich vývoj – zda se pozice zvyšují nebo propadají.

Pro Google pak můžete využít přímo službu Google Search Console, kde se o všech těchto možnostech dozvíte. U Seznamu bohužel chybí report, že byste byli penalizováni – proto jsem začal analyzováním dat z GA a vývoje pozic klíčových slov.

  1. Přejděte do Google Search Console
  2. Zvolte v menu “Návštěvnost z vyhledávání” a poté ruční zásahy
    1. Zde zjistíte, zda jste nebyli penalizováni, případně jste nedostali ban(án)
  3. Dále zvolte v menu “Bezpečností problémy”
    1. Zde zjistíte, zda váš web nemá bezpečností problémy – např. zda neobsahuje malware nebo není na web odkazováno z napadených stránek

Indexace stránek ve vyhledávačích – revize

  1. Nástroje
    1. operátor site – site:doména.cz
    2. Google Webmasters Tools -> Index Google -> Stav indexu
    3. Seznam Webmasters Tools
  2. Analýza
    1. zjistíme, kolik nám vyhledávače vrací stránek (Seznam, Google, …) porovnáme počty vrácených stránek u jednotlivých prohlížečů (pokud jsou rozdíly vysoké, bude zde nejspíše chyba a bude zapotřebí ji detailněji zkontrolovat)
    2. TIP: úvodní stránka nemusí být zobrazena na prvním výsledku (operátor site:)
    3. TIP: můžeme se podívat, zda všechny stránky určené k indexaci jsou využívány jako vstupní stránky pro organic (přes Google Analytics)
      1. v GA si zobrazíme VS pro Organic
      2. porovnáme VS s indexovanými stránkami
      3. zjistíme, zda náhodou neposíláme např. nějakou oblast k indexaci, přitom na ní nebyla např. za poslední rok návštěva
      4. můžeme tak zrevidovat stav stránek určených k indexaci a začneme posílat pouze ty business prioritní (týká se větších projektů)

Robots.txt

  • zkontrolujeme, zda nejsou zakázané stránky, které chceme indexovat
  • a naopak zkontrolujeme, zda máme zablokován obsah, který nechceme, aby nám procházely crawlovací roboti
  • je v robots.txt uvedena cesta na sitemapu?

Sitemap.xml

  • Máte vytvořenou sitemapu? Většinou se nachází na doména.tld/sitemap.xml (sitemap_index.xml).
  • Neobsahuje sitemapa URL adresy stránek, které vykazují jiné stavové kódy než “200”?
  • Nemají stránky v sitemapě uvedeno v hlavičce stránky noindex? Nezdržujete tak crawlovacího robota (crawl budget)?
  • Máme uvedeno v sitemapě lastmod, changefreq a priority?

Stránky bez javascriptu, CSS a cookies

  • zkontroluje, zda se správně zobrazují stránky včetně veškerého obsahu
  • Takto můžeme “skoro” nasimulovat crawlovacího robota vyhledávačů

Crawl budget

Nezatěžujete vyhledávače a snažíte se jim vyjít vstříc? Doporučuji se podívat na Pavla Ungra, kde se můžete podívat na slidy z prezentace a poslechnout si, co se na SEOlogeru probíralo ohledně crawl budgetu. Jestliže nebudete zatěžovat vyhledávače, může vám tak rychleji indexovat nový obsah a nebude mít problémy se zjišťováním updatů stránek.

Nebyli jste na včerejším #seologer? Jste sice molky, ale to nevadí. Máme venku jak slidy a záznam včerejšího streamu,…

Zveřejnil(a) Pavel Ungr.cz dne 26. duben 2017

Rychlost načítání

S příchodem mobilních telefonů je zapotřebí myslet na potřebný čas na načtení webových stránek v mobilních zařízeních. Nicméně i u desktopů je to velmi důležité v rámci uživatelské přívětivosti webu. Nedělejte tady problémy návštěvníkům s načítáním stránek a mějte web optimalizován. Jsou dokázány studie, kde bylo zjištěno, že i sekunda dokáže rozhodnout o tom, zda člověk nakoupí a vykoná tak konverzi.

  • Používáte na webu javascript, který opravdu využíváte a žádný jiný se na stránkách neobjevuje?
  • Máte CSS a javascriptové kódy v co nejméně souborech, aby vyhledávač nemusel stahovat z několika zdrojů?
  • Jsou další zdroje (JS, CSS, obrázky, …) stahovány paralelně? Máte další zdroje umístěné mimo vaši doménu, aby vyhledávač mohl vykonávat rovnou více requestů najednou?
  • Jsou obrázky optimalizovány -> nízká velikost souborů, jsou komprimované?
  • Bylo využito cachování webových stránek?
  • Byla použíta GZIP komprimace zdrojových kódů?

Nástroje na analýzu načítání webových stránek

Duplicita

Interní

  • Zkontrolujte, zda nemáte na webu duplicity v rámci URL stránek konkrétní stránky, tzn. podívejte se, zda používáte pouze jednu variantu adresy a zbylé adresy jsou přesměrovány pomocí 301 na tu vaší hlavní stránku. Př.
    • https://pavelzanek.cz/kontakt/ (základní URL, všechny ostatní budou redirectovány na tuto URL adresu)
    • https://www.pavelzanek.cz/kontakt
    • http://pavelzanek.cz/kontakt
    • http://www.pavelzanek.cz/kontakt
    • Duplicita může být způsobena i zapomenutím koncového znamínka – www.pavelzanek.cz/kontakt a www.pavelzanek.cz/kontakt/ jsou 2 rozdílné URL, ačkoli se liší pouze jedním znakem.
  • Nemáte na webu duplicity v rámci obsahu? Nemáte některé části textů používány na více stránkách? Je na každé stránce především unikátní obsah? Tyto body jsou myšleny v rámci obsahu stránky, je jasné, že například menu či postranní panely nebo patičky webu budou na každé stránce stejné.
  • Nemáte duplicitní titulky a meta popisky stránek? Tento krok lze ověřit přímo v Google Search Console
    • Přejděte do GSC
    • Vyberte v menu “Vzhled vyhledávání” a poté “Vylepšení kódu HTML”
    • Zde najdete kromě dlouhých, krátkých a chybějících titulků a popisků i ty duplicitní (včetně počtu stránek, kde se konkrétní duplicita objevuje)

Externí

  • Nepřebíráte (nekopírujete) texty od konkurence nebo jiných zdrojů?
  • Snažíte se psát originální texty s důrazem na přidanou hodnotu pro uživatele?
  • Jestliže máte e-shop a produkty máte naimportované od dodavatele např. pomocí feedů, nepřebíráte od nich popisky, které jsou duplicitní?

Stránkování

  • Bylo správně vyřešeno stránkování? Jak pro Google, tak Seznam?

Strukturovaná data

Jestliže se chcete odlišit od konkurence a nechcete vypadat ve výsledcích vyhledávání jako každý druhý, pak vám doporučuji nasadit strukturovaná data. Pomocí strukturovaných dat lze označit v dnešní době mnoho různých druhů webů – od magazínů, přes e-shopy až po receptáře či weby pořádající školení.

Kontrolu nasazení strukturovaných dat lze provést za pomocí nástroje “Test strukturovaných dat” čí případně přes službu Google Search Console. Ačkoli strukturovaná data umí používat Google, Seznam alespoň dokáže zjistit a případně zobrazovat v SERPu drobečkovou navigaci.

V rámci nasazení strukturovaných dat můžete například označit na webových stránkách: hodnocení článků/produktů, obrázky produktů, ceny, skladovost a hodnocení, termíny školení, obrázky pokrmů z receptáře, drobečkovou navigaci a mnoho dalšího. Všechny parametry, které se dají označit, naleznete na Schema.org.

Kontrola nasazení strukturovaných dat pomocí GSC

  • Přejděte do GSC
  • Vyberte v menu “Vzhled vyhledávání” a poté “Strukturovaná data”
  • Zde najdete všechny nasazené strukturované data na vašich webových stránkách včetně nalezených chyb, pokud by nasazení značek neproběhlo v pořádku. Nástroj vám také u některých bodů dá případné upozornění s doporučením, jak nedostatky opravit.

Obsahová strategie

Revize použití KW na stránkách

  • jsou na stránkách relevantní KW k obsahu stránky? Jedná se o KW v:
    • nadpisu stránky
    • title stránky
    • obsahové části stránky (v odstavcích, s seznamech, v tabulkách, …)
    • je KW obsaženo i v ALT u obrázku?
  • používají se i opisy KW? (opasky X pásky)
  • skloňujeme? nepíšeme pouze pro roboty? používáme synonyma?

Jsou použity unikátní (originální) a kvalitní texty

  • Jsou na webu používány texty, které se jindy nevyskytují a nebyly tedy zkopírovány?
  • Pokud píšete na téma, o kterém je na webu dalších tisíce článků, má ten váš obsah přidanou hodnotu pro uživatele oproti konkurenci?

Sémantika webových stránek

  • Je na stránce pouze jeden hlavní nadpis (1x< h1 >) (pokud však stránka vystihuje několik témat, můžeme použít více hlavních nadpisů)
  • Byl použit (ne)číslovaný seznam?
  • Byla použita tabulka?
  • Byl využit audiovizuální obsah?
    • fotky/obrázky
    • videa
  • odstavce ( :)) )

Optimalizace hlavní stránky – úvodní strany

  • nachází se na hlavní stránce (homepage) odstavec popisující obsah celých webových stránek?
  • TIP: V rámci UX – nachází se zde USP?

Optimalizace vstupních stránek

  • nachází se zde text, který popisuje VS?
  • je text opravdu unikátní od všech stránek?
  • je zde přehledně vidět, jaký účel má VS?
  • TIP: V rámci UX – je zde vidět, jak splnit cíl VS? (Viditelné CTA tlačítko, přehledný a jednoduchý formulář, …)

Optimalizace stránky s výpisem produktů

  • Jsou produkty přehledně zobrazeny?
  • Obsahují obrázky produktů alternativní text?
  • Je kategorie popsána (SEO text) s vystihujícími KW?

Optimalizace stránky s výpisem článků

  • Nezobrazuje se ve výpisu článků celý obsah článku? -> Pozor na duplicity.
  • Je u článku obrázek včetně vyplněného ALT?
  • Je zde přehledně vidět, jak se dostaneme na detail článku?

Optimalizace stránky s detailem produktu

Optimalizace stránky s detailem článku

Kontrola brandových dotazů/frází

  • zkontrolujeme, zda máme na brandové dotazy relevantní vstupní stránky (přes Google Analytics; ručně)
    • Fráze “Kontakt Pavel Zaněk” -> https://pavelzanek.cz/kontakt/
    • Fráze “Služby Pavel Zaněk” -> https://pavelzanek.cz/sluzby/
    • Fráze “Pavel Zaněk” -> https://pavelzanek.cz (u někoho se např. může zobrazit stránka “https://pavelzanek.cz/o-mne/”, což je v mnoha případech nevhodné
  • TIP: zkontrolujte, zda se i v mobilních výsledcích dobře zobrazujete s relevantními vstupními stránkami
    Kontrola nejdůležitějších dotazů/frází

Kontrola Google Archívu

  • Zkontrolujte, zda se obsah správně zobrazuje a zároveň, zda je aktuální (operátor info:)
  • TIP: Zkontrolujte také textovou verzi

Off page audit

Je mi líto, ale k off page checklistu jsem se ještě nedostal. Tudíž sledujte facebookové stránky nebo se přihlašte k odběru novinek, abyste byli případně informováni a doplnění informací.