Blog a WordPress – od firemního blogu až po lifestyle magazín

Redakční systém WordPress je v základu skvělý publikační nástroj – můžete psát příspěvky a články, které můžete pohodlně spravovat přes administraci. Lze s ním vytvořit blog s různým zaměřením – cestovatelské, o jídle, osobní, o kosmetice a fashion, ale třeba i o vašem podnikání. Proto se v dnešním článku zaměříme na vytvoření blogu ve WordPressu.

Jak to vždy před projektem bývá a jak sám dělám, na začátku před samotnou tvorbou blogu je důležité si uvědomit, jaký je cíl stránek, téma blogu a čeho chcete vlastně dosáhnout. Většinou se stýkám s následujícími tématy:

  • cestovatelské weby – články o cestování
  • životní weby – tento typ se mi velice líbí, dokonalý způsob jak si vést zážitky
  • blogy s články o vašem podnikání – dokonalý způsob, jak ukázat návštěvníkům, že o daném oboru rozumíte a zároveň jim pomocí článku můžete dát rady, tipy, doporučení
  • blogy o jídle – vytvořte si vlastni kuchařku :-)
  • osobní blogy a další témata – ať už se jedná o herní blog či magazín, blog s příspěvky na aktuální témata, recenze a mnoho dalšího

Jelikož je WordPress publikační systém, můžete díky administraci pohodlně spravovat obsah webových stránek. Během chvilky osvojení si administraci budete v rychlosti editovat své příspěvky a nemusíte tak mít strach, že tvorba vlastního blogu vám bude dělat problémy. WordPress má již předpřipravenou sekci pro psaní příspěvků, tvorbu kategorií článků (rubriky) včetně možnosti si je oštítkovat (pomocí tzv. tagů/štítků).

A proč jsem vlastně začal psát tento článek? Občas se setkávám s klienty, kteří si myslí, že psaní příspěvků potřebuje zručnost a člověk musí být nějakým programátorem. Opak je ale pravdou. Pokud ovládáte textové editory (jako například Word), pak vám psaní článků nebude dělat problémy. Už v základu je WordPress připraven na blog, nicméně jej můžete rozšířit o doplňky (pluginy), které vám navíc editor pro psaní článků rozšíří o další funkce. Díky tomu pak zvládne psaní každý člověk bez znalosti HTML kódu.

S WordPressem nepotřebujete přemýšlet nad tím, jak přidáte článek, ale hlavně se můžete zaměřit na něj samotný – resp. na copywriting. Za svou kariéru jsem se už setkal s webem, který dokonce byl vytvořen tak, že jediný, kdo mohl přidávat obsah na webové stránky, byla samotná agentura. S publikačním systémem jste schopni vše zvládnout sami – od napsání, přes stylizaci až například po přidávání obrázků, tabulek či (ne)číslovaných seznamů.

Zdarma, tisíce návodů a ještě více šablon

Redakční systém WordPress je zcela zdarma. Můžete tak ušetřit náklady, pokud nebude potřeba vytvořit webové stránky na míru. Navíc na internetu už jsou návody, jak si pomocí WordPressu vytvořit vlastní webovky. A jak jsem již zmínil v nadpise, existuje nespočet šablon – ať už zdarma nebo placené. Nicméně v článku o rozdílech mezi tvorbou a správou webových stránek ve WordPressu, jsem zmiňoval, aby lidé byly zaměřeni na svůj obor a brali WordPress pouze pro správu příspěvků. Vytvoření blogu pak doporučuji přenechat specialistům.

Mobilní správa obsahu blogu – piště články odkudkoliv

Jestliže máte chytré mobilní zařízení s připojením k internetu, pak vás potěší, že i psaní příspěvků můžete provádět např. z vašeho mobilního zařízení. Představte si, že i já momentálně tento článek píši z mobilního telefonu jako většinu příspěvků v mém blogu. Pak už jen provádím revizi textu na počítači včetně stylizace obsahu a případně ještě doopravím nedostatky. Dokonce i znám člověka, který rád cestuje a samotné příspěvky, resp. poznámky z cest, si zapisuje jako koncepty (koncept – zatím nepublikovaná verze příspěvku pro veřejnost). Stejně tak pak doopraví texty až na počítači a například je doplní o pěknou fotogalerii.

Sdílení, hodnocení a komentáře

Vaše články také mohou oslovit čtenáře a dokonce mohou zareagovat na článek. Pokud se článek zalíbí, návštěvník jej může například sdílet na sociální sítě – a vy si tak můžete přijít k další návštěvnosti a to konkrétně zde ze sociálních sítí (článek můžeme ale i například sdílet pomocí e-mailu). Jako další využívanou funkcí, která by u článku neměla chybět, je hodnocení – můžete tak dát najevo, jak se vám článek líbil nebo naopak vám připadal zbytečný.

Jako další možnou interakci s webem mohou vaši návštěvníci dělat skrze komentáře. Stejně jako u hodnocení mohou napsat svůj názor. U prodejních webů si tak můžete díky komentářům přijít k dalšímu komunikačnímu kanálu se zákazníkem.

Vytvoření blogu na WordPressu

Jak jsem již zmínil a možná tedy bude podnadpis zavádějící, na internetu už je dostatek návodů, jak si obyčejný blog ve WordPressu vytvořit zcela zdarma. Tudíž tady nebudu rozvádět jednotlivé kroky, díky nímž si vytvoříte webovky. Jen vás znovu upozorním, že díky několika málo návodům nebude web plnohodnotný a může obsahovat chyby, proto byste samotné vytvoření měli přenechat zkušenějším.

TIP: Samotné vytvoření blogu můžete nechat i na mně.

Pokud však chcete ušetřit, pak se kompletní řešení dá opravdu zvládnout zcela zdarma až na čas, který nad tvorbou strávíte. Webhosting i doménu lze dnes sehnat zdarma (doména 3. řádu) a WordPress je open source (otevřený kód) – tudíž také zdarma. Já vám nyní mohu maximálně pomoci skrze sekci Jak na WordPress, kde se pro vás snažím psát návody, tipy a rady.

Blog a WordPress – od firemního blogu až po lifestyle magazín
5 (100%) 1 vote

Poslední aktualizace článku: 13. května 2017 v 17:59

Autor článku: Pavel Zaněk

Pracuji jako SEO specialista pro firmu Vivantis. Za svoji působnost v online marketingu jsem se zaměřil na optimalizaci pro vyhledávače. Pomáhám webovým stránkám být dohledatelné a usnadňuji práci vyhledávačům v procházení stránek a pochopení jich.

Kromě marketingu se specializuji na tvorbu webových stránek pouze v redakčním systému WordPress. Tudíž ho znám velmi dobře a s jeho pomocí jsem schopný vytvářet webové stránky počínaje firemními weby až po e-shopy a rezervační systémy.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *